+46 (0) 10-48 25 100 info@haggblomab.se
Aktuellt

Nära kunden

06.05.2021

 

Frans Backman

Frans Backman, försäljare på fältet i Östra Finland, i telefonintervju


Namn?
Frans Backman

Ålder?
45 år

Uppgift?
Försäljare på fältet i Östra Finland

Födelse- och hemort?
Jag är född i Karleby och bor fortfarande här.

Vad gör du på fritiden?
Naturen är en lämplig motvikt till arbetet. Jag är en aktiv fiskare och vandrare – varje år åker jag till Lappland i Finland eller Norge. På vintern åker jag snöskoter.

Var har du jobbat tidigare – och hur länge för Häggblom?
Jag jobbade inom glasbranschen fram till 2013, då jag kom till Häggblom.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
I allmänhet ringer någon kund och beställer en ny komponent om något har gått sönder. Om problemen är större åker jag ut och går igenom saken med dem. Vanligen är jag 3–4 dagar i veckan på kundbesök i Östra Finland och 1–2 dagar vid Karlebyenheten.

Vilka egenskaper ska en bra försäljare ha?
Att bygga upp en förtroendefull relation till kunden är a och o; kunderna måste kunna vara säkra på att de får precis rätt del till sin maskin inom avtalad tid – i alla väder. Vår kunniga personal och Nordeuropas största lagersortiment av slit- och reservdelar till entreprenadmaskiner borgar för att det även sker. Sortimentet lägger också grunden för Finlands kortaste leveranstider – något som har bevarat sin betydelse, även om kunderna har blivit mer prismedvetna i och med att utbudet ökat. Därutöver är det bra om försäljaren vet så mycket som möjligt om kundens bransch, maskinparken och dess användningssyften.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Alla arbetsdagar är olika och medför nya utmaningar. Det finns ingen skola för det här jobbet, så man får lära sig något nytt hela tiden.

Vad innebär Häggbloms princip om att jobba nära kunden i praktiken?
Fastän Häggblom har sitt huvudsäte i Karleby vill vi jobba nära kunderna – var de än finns i Finland. Ett exempel: Just nu sitter jag i bilen på väg till en kund i Östra Finland. Kunden ska nu beställa den fjärde skopan av oss, och vill göra några små förändringar jämfört med de tidigare. Jag går noggrant igenom allt som ska ändras tillsammans med kunden på ort och ställe, och skickar därefter den behövliga informationen till vår produktion.

Tack, Frans, och kör försiktigt!

Nära kunden