+358 (0) 207 658 200 info@haggblom.fi
Verkkokauppa
Logistiikan uusi aika

Logistiikan uusi aika

08.09.2021

Vuoden 2018 alussa Häggblomilla otettiin käyttöön uusi toiminnanohjausjärjestelmä. Samalla tehtiin mittava logistiikkatoimintojen uudistus, jossa ne keskitettiin erilliselle logistiikkaosastolle. Seuraavana kesänä valmistui Mesilän toimipisteen naapurissa sijainneen vanhan – alunperin Vaasan leipomona toimineen – rakennuksen tiloihin uusi, moderni logistiikkakeskus. Sen yhteyteen rakentui Best Hallin toimittama 1 500 neliön pressuhalli. Nämä kaksi muodostavat nyt Häggblomin varaosamaailman keskuksen, josta toimitetaan tuotteita sekä asiakkaille että Häggblomin muille toimipisteille: Kokkolan Jänismaalle, Kalajoelle, Espoon myyntikonttorille sekä Häggblom Sverige AB:lle Luulajaan.

Häggblom - logistiikan uusi aika

– Kaikki varaosamyynnin, tuotannon ja huollon volyymin kasvu työllistää myös logistiikkaa. Koko ajan on oltava hereillä, jotta ehdimme palvella sekä asiakkaidemme että tuotantomme tarpeita. Resurssit eivät onneksi lopu kesken, kertoo Häggblomin kehitys- ja logistiikkapäällikkö Pasi Eskola.

Häggblomin logistiikka ei ole enää pelkästään varaosamyyntiin liittyvää komponenttien käsittelyä, vaan se on myös selkeä tukitoiminto tuotannolle ja huollolle. Osaaminen sekä tieto logistiikasta ja materiaalivirroista on nyt keskitetty yhteen paikkaan, organisaatio saa parempaa perehdytystä ja sisäinen tiedonkulku helpottuu. Logistiikkajärjestelmä on myös integroitu rahtikumppaneiden vastaaviin, kaikki logistinen tieto liikkuu sähköisesti ja saldoseurannan ansiosta luotettavuus on parantunut. Noutoasiakkaiden palvelukäytäntökin on muuttunut; myyjien ei tarvitse enää käyttää trukkia, vaan he voivat kertoa asiakkaan tarpeet päivystävälle logistiikkahenkilölle.

– Kaiken tämän ansiosta pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin ja he saavat tilaamansa tuotteet entistä täsmällisemmin, Eskola lupaa aitoon Taking Care -henkeen.


Korona myllersi globaalin rahtiliikenteen

Häggblom – kuten kaikki muutkin teolliset toimijat – kärsii koronan vaikutuksista kansainväliseen rahtiliikenteeseen.

– Vapaiden merikonttien saatavuudesta ja laivojen kapasiteettipulasta johtuen varsinkin Aasiasta tuotavien komponenttien merirahtien organisointi on nykyään huomattavasti hankalampaa. Myös niiden huolintahinnat ovat nousseet moninkertaisiksi. Euroopan rekkarahti kärsii puolestaan voimakkaasta kuljetuskapasiteetti- ja kuljettajapulasta. Nämä kaikki saattavat aiheuttaa viivästyksiä tilaamiemme tuotteiden saatavuuteen, mikä puolestaan vaikuttaa niin tuotantosuunnitelmien paikkansapitävyyteen kuin tuotannollisten asiakkaiden palvelemiseenkin, toteaa Eskola harmissaan.