Nyheter
-
15.02.2022
Pressmeddelande
Häggblom koncernen, det ledande företaget i Finland och Sverige inom komponenter för gruvmaskiner och jordbyggnad, har meddelat om avyttringen av sina affärsenheter "Larvbandssystem" och "Reservdelar och Slitdelar’" till USCO Group.
-
04.01.2022
Allt bättre säkerhet i arbetet
Vår arbetarskyddschef Marke Paavola leder ett utvecklingsarbete där syftet är allt bättre säkerhet i arbetet.
-
21.12.2021
Två år av förändring
Det har snart gått två år sedan vi första gången nåddes av oroväckande nyheter från Asien om ett nytt, speciellt virus.
-
13.12.2021
När pris, kvalitet och service möts är också kunden nöjd
Häggbloms trumfkort är – också enligt kundnöjdhetsundersökningarna – tvåspråkig service, det breda lagerutbudet, produktkvaliteten och eftermarknadstjänsterna.
-
29.11.2021
Hög kvalitet är standard
Hos Häggblom förverkligar certifieringen även en av företagets ledande tankar: att förankra strategin i vardagens arbete.
-
21.10.2021
Våra livscykeltjänster tillför gruvverksamheten tillförlitlighet och kostnadsbesparingar
Vår Taking Care-ideologi – dvs. satsning på äkta omsorg om kunden – har utvidgats till att omfatta livscykeltjänsterna för mobil gruvutrustning.
-
22.09.2021
Samarbetet med yrkesutbildningen av primär betydelse
I vår bransch råder det kronisk brist på yrkeskunniga personer och konkurrensen om dem är tidvis hård. Därför måste också Häggblom kunna skilja sig ur mängden och samtidigt skapa en positiv arbetsgivarbild.
-
08.09.2021
En ny era inom logistiken
Logistiken vid Häggblom handlar inte längre om att enbart hantera komponenter inom reservdelsförsäljningen. Den utgör dessutom en tydlig supportfunktion för produktionen och servicen.
-
31.08.2021
Snabbare, mer högkvalitativ och kostnadseffektiv Mining Service
"Vi vill serva våra kunder även genom att vara starkare närvarande i deras vardag, vilket vi gör genom att erbjuda övervakning och underhåll, bl.a. annat via gruvspecifika närvaroavtal."
-
05.08.2021
Merparten av våra slitdelar tillverkas av återvunnet stål
Återvinning är en väsentlig del i vår ideologi ”Taking Care” och delområdet ”Sustainability”.
Snabbare, mer högkvalitativ och kostnadseffektiv Mining Service
31.08.2021
Telefonintervju med Matti Kangas, vår underhållschef inom affärsområdet redskap och service för gruvverksamhet.
Namn?
Matti Kangas
Ålder?
32 år
Födelse- och boendeort?
Jag kommer från Ylihärmä och bor numera i Träskända.
Vad sysslar du med på fritiden?
Jag bygger rallybilar – och försöker ibland till och med köra med dem ...
Var har du jobbat tidigare – och hur länge hos Häggblom?
Mina professionella rötter har jag i gruvindustrin. Jag inledde min karriär i mitten av 2010-talet som underhållsplanerare vid Kevitsa-gruvan. Efter det blev det första gången på Häggblom och då jobbade jag som försäljare i huvudstadsregionen i tre år. Efter det blev jag verkstadschef på OK-Konehuolto som underhåller och reparerar markanläggningsmaskiner. Come back till Häggblom gjorde jag i början av detta år. Nu jobbar jag som underhållschef inom affärsområdet redskap och service för gruvverksamhet.
Vad ingår det i dina arbetsuppgifter?
Jag ansvarar bl.a. för verksamheten, utvecklingsarbetet och innehållet i produktpaletten inom organisationen Mining Service. Dessutom fungerar jag som support för försäljningen och konstruerar kundspecifika lösningar tillsammans med försäljarna.
Häggblom har avsevärt stärkt sin Mining Service-tjänst som en del i utvecklingsarbetet av konceptet ”Taking Care”. Kan du kort berätta hur?
Hela vår underhållsorganisation utgör nu ett eget team, och vi har fått egna resurser för konstruktion, genomförande och utvecklingsarbete. Alla i teamet har sina egna ansvarsområden, vilket bl.a. effektiviserar projektuppföljningen och underlättar hanteringen av problemsituationer och tidsmässiga resurser.
En allt mer noggrann dokumentation ger oss mångsidiga historikdata som vi kan utnyttja i utvecklingen av vår tjänst Mining Service. Organisationsändringen i sig själv skapar bättre förutsättningar i hela företaget för en kultur av ständig utveckling.
Vi vill serva våra kunder även genom att vara starkare närvarande i deras vardag, vilket vi gör genom att erbjuda övervakning och underhåll, bl.a. annat via gruvspecifika närvaroavtal.
Vilken konkret nytta har kunden av den nya organisationen?
Vi kan nu erbjuda våra kunder i gruvindustrin allt snabbare, mer högkvalitativa och kostnadseffektivare tjänster allt enklare.
Tack Matti – ha en fortsatt bra arbetsdag!