+358 (0) 207 658 200 info@haggblom.fi
Snabbare, mer högkvalitativ och kostnadseffektiv Mining Service

Snabbare, mer högkvalitativ och kostnadseffektiv Mining Service

31.08.2021

Häggblom Mining Services

Telefonintervju med Matti Kangas, vår underhållschef inom affärsområdet redskap och service för gruvverksamhet.

Namn?
Matti Kangas

Ålder?
32 år

Födelse- och boendeort?
Jag kommer från Ylihärmä och bor numera i Träskända.

Vad sysslar du med på fritiden?
Jag bygger rallybilar – och försöker ibland till och med köra med dem ...

Var har du jobbat tidigare – och hur länge hos Häggblom?
Mina professionella rötter har jag i gruvindustrin. Jag inledde min karriär i mitten av 2010-talet som underhållsplanerare vid Kevitsa-gruvan. Efter det blev det första gången på Häggblom och då jobbade jag som försäljare i huvudstadsregionen i tre år. Efter det blev jag verkstadschef på OK-Konehuolto som underhåller och reparerar markanläggningsmaskiner. Come back till Häggblom gjorde jag i början av detta år. Nu jobbar jag som underhållschef inom affärsområdet redskap och service för gruvverksamhet.

Vad ingår det i dina arbetsuppgifter?
Jag ansvarar bl.a. för verksamheten, utvecklingsarbetet och innehållet i produktpaletten inom organisationen Mining Service. Dessutom fungerar jag som support för försäljningen och konstruerar kundspecifika lösningar tillsammans med försäljarna.

Häggblom har avsevärt stärkt sin Mining Service-tjänst som en del i utvecklingsarbetet av konceptet ”Taking Care”. Kan du kort berätta hur?
Hela vår underhållsorganisation utgör nu ett eget team, och vi har fått egna resurser för konstruktion, genomförande och utvecklingsarbete. Alla i teamet har sina egna ansvarsområden, vilket bl.a. effektiviserar projektuppföljningen och underlättar hanteringen av problemsituationer och tidsmässiga resurser.

En allt mer noggrann dokumentation ger oss mångsidiga historikdata som vi kan utnyttja i utvecklingen av vår tjänst Mining Service. Organisationsändringen i sig själv skapar bättre förutsättningar i hela företaget för en kultur av ständig utveckling.

Vi vill serva våra kunder även genom att vara starkare närvarande i deras vardag, vilket vi gör genom att erbjuda övervakning och underhåll, bl.a. annat via gruvspecifika närvaroavtal.

Vilken konkret nytta har kunden av den nya organisationen?
Vi kan nu erbjuda våra kunder i gruvindustrin allt snabbare, mer högkvalitativa och kostnadseffektivare tjänster allt enklare.

 

Tack Matti – ha en fortsatt bra arbetsdag!