Nyheter
-
15.02.2022
Pressmeddelande
Häggblom koncernen, det ledande företaget i Finland och Sverige inom komponenter för gruvmaskiner och jordbyggnad, har meddelat om avyttringen av sina affärsenheter "Larvbandssystem" och "Reservdelar och Slitdelar’" till USCO Group.
-
04.01.2022
Allt bättre säkerhet i arbetet
Vår arbetarskyddschef Marke Paavola leder ett utvecklingsarbete där syftet är allt bättre säkerhet i arbetet.
-
21.12.2021
Två år av förändring
Det har snart gått två år sedan vi första gången nåddes av oroväckande nyheter från Asien om ett nytt, speciellt virus.
-
13.12.2021
När pris, kvalitet och service möts är också kunden nöjd
Häggbloms trumfkort är – också enligt kundnöjdhetsundersökningarna – tvåspråkig service, det breda lagerutbudet, produktkvaliteten och eftermarknadstjänsterna.
-
29.11.2021
Hög kvalitet är standard
Hos Häggblom förverkligar certifieringen även en av företagets ledande tankar: att förankra strategin i vardagens arbete.
-
21.10.2021
Våra livscykeltjänster tillför gruvverksamheten tillförlitlighet och kostnadsbesparingar
Vår Taking Care-ideologi – dvs. satsning på äkta omsorg om kunden – har utvidgats till att omfatta livscykeltjänsterna för mobil gruvutrustning.
-
22.09.2021
Samarbetet med yrkesutbildningen av primär betydelse
I vår bransch råder det kronisk brist på yrkeskunniga personer och konkurrensen om dem är tidvis hård. Därför måste också Häggblom kunna skilja sig ur mängden och samtidigt skapa en positiv arbetsgivarbild.
-
08.09.2021
En ny era inom logistiken
Logistiken vid Häggblom handlar inte längre om att enbart hantera komponenter inom reservdelsförsäljningen. Den utgör dessutom en tydlig supportfunktion för produktionen och servicen.
-
31.08.2021
Snabbare, mer högkvalitativ och kostnadseffektiv Mining Service
"Vi vill serva våra kunder även genom att vara starkare närvarande i deras vardag, vilket vi gör genom att erbjuda övervakning och underhåll, bl.a. annat via gruvspecifika närvaroavtal."
-
05.08.2021
Merparten av våra slitdelar tillverkas av återvunnet stål
Återvinning är en väsentlig del i vår ideologi ”Taking Care” och delområdet ”Sustainability”.
När pris, kvalitet och service möts är också kunden nöjd
13.12.2021
År 2021 har på många sätt varit speciellt och också vi har mött helt nya utmaningar i affärsverksamheten bland annat i form av överraskande prisändringar och transportstörningar. Trots det har vi lyckats hålla oss ajour med läget tack vare riskminimering och kontrollerad framförhållning.
Häggbloms trumfkort är – också enligt kundnöjdhetsundersökningarna – tvåspråkig service, det breda lagerutbudet, produktkvaliteten och eftermarknadstjänsterna. I år har vi fortsatt att satsa på utvecklingen av i synnerhet vår kundservice och vårt produktutbud. Vår sakkunniga försäljare har en bred och djup teknisk branschkännedom så hos oss får kunden alltid den hjälp som behövs. Vi lämnar inte heller kunden i sticket om problem eventuellt inträffar, utan försöker snabbt och flexibelt hitta en lösning.
Vår leverantörsstrategi är uppbyggd så att kunden alltid vid köp hos Häggblom kan lita på att få kvalitet. Det möjliggörs dels av att vi representerar toppmärken i branschen, dels av leverantörer som valts i ingående urvalsprocesser.
I år har också personalstyrkan i vårt team fått ett tillskott, vilket ger försäljningen på fältet i södra Finland mer power. Verksamhetsstället i Juvamalmen i Esbo har kommit igång bra och vi avser att inom kort göra betydande satsningar på utbudet och funktionerna i södra Finland.
Också enligt statsrådets konjunktursöversikt går det bra i markbyggnadsbranschen. Prisökningen på råolja har ökat kostnaderna inom markbyggnad och den vägen även omsättningen i branschen – som visserligen också har upplevt en ökning i orderstockarna. Hos våra kunder pågår det många olika projekt, såväl inom vindkraft som infrastrukturbygge och gruvdrift.
I det rådande coronaläget har vi iakttagit särskild försiktighet vid våra möten med kunderna och hela tiden agerat på kundernas villkor. Den personliga försäljningen har vi dock kunnat upprätthålla nästan utan avbrott. Det ser ut som att coronapandemin kommer att påverka vår och kundernas vardag även i den närmaste framtiden så vi iakttar också framöver myndighetsanvisningarna och stor försiktighet.
Till sist vill vi skicka hälsningar i äkta Taking Care-anda till entreprenörerna: visst försöker ni hela tiden förutse ert behov av reserv- och slitdelar! Trots att vi har det mest omfattande lagerutbudet av reserv- och slitdelar i norra Europa kan det givetvis inte innehålla allt som behövs, och för de delar som inte finns på våra hyllor är leveranstiderna naturligtvis lite längre. När en del går sönder behöver ni vanligtvis en ny del genast – och om ni själva har ”kritiska delar” i ert lager kan ni fortsätta med arbetet så fort som möjligt.
Vi på Häggblom vill tacka alla våra fantastiska kunder för det gångna året som har varit fartfyllt och händelserikt ... Låt oss fortsätta på samma sätt nästa år!
Med vänlig hälsning,
Mari Huuki
Försäljningsdirektör, reserv- och slitdelar